W pierwszym tygodniu lutego, gościliśmy w naszej szkole Ismaila Bouhallafa z Maroka i Gian Marco Nadaliniego z Gwatemali, w ramach unikatowego Programu Praktyk Międzynarodowych AIESEC. Jedną z wartości AIESEC jest rozwój umiejętności pracy w zespole i zdolności elastycznego dopasowywania się do zmieniających się okoliczności.
Budując relacje z partnerami zwraca się szczególną uwagę na wspólne wartości tak, aby polepszała się komunikacja i zwiększała wrażliwość kulturowa wśród młodych ludzi w Polsce. Projekt AIESEC jest realizowany w naszej szkole po raz dziewiąty. Warsztaty odbywały się w dwóch grupach, łącznie w zajęciach uczestniczyło 60 uczniów.
Nasi goście na początek przedstawili swoje kraje, kulturę i religię. Zachęcali uczestników do aktywnego udziału w zajęciach, „prowokowali” ich do szerszego spojrzenia na inne wyznania czy obyczaje. W ostatnich latach tematem przewodnim było prowadzenie biznesu, ustalanie odpowiedzi na pytanie, jak być dobrym szefem czy współpracownikiem. W tym roku głównym tematem była sytuacja w Europie oraz sprawa uchodźców. Poza tym poruszono szereg innych kwestii takich, jak tolerancja wobec ludzi o odmiennych niż nasze tradycjach, zwyczajach i wyznaniach. Prowadzący zajęcia starali się razem z uczniami odpowiedzieć na pytanie: Dlaczego islam kojarzy się wszystkim z terroryzmem?
Program AIESEC cieszy się ogromnym zainteresowaniem w naszej szkole. Potwierdza to Bartłomiej Sobczak, który już po raz trzeci brał w nim udział. Mało tego, gości zawsze jednego z wolontariuszy AIESECu u siebie w domu. Najpierw była to Laurenca Tong z Wietnamu, następnie Kenny Chung, który pochodził z Chin, a mieszkał w Australii, a w tym roku był to Ismail. Można stwierdzić, że dom Bartka jest multikulti. Po warsztatach Bartek spędzał z gośćmi czas wolny i bardzo mu zależało, by w tak krótkim czasie jak najwięcej ciekawych rzeczy pokazać studentom z AIESECu. Miło wspomina to, że Laurenca po raz pierwszy u nas zobaczyła śnieg, a Ismail miał okazję wypróbowania swoich umiejętności łyżwiarskich na lodowisku.
Uczniowie chcieli się również dowiedzieć: Dlaczego studenci wybrali Polskę jako cel swojego wyjazdu?
Gian Marco: Wiele słyszałem o waszym kraju jako miejscu, z którego pochodził wielki papież Jan Paweł II. Chciałem zobaczyć wasz kraj, miejsca związane z tak wielkim Polakiem i przy okazji poznać kulturę narodu, którego kraj w równym stopniu jest katolicki jak mój.
W ostatni dzień padło pytanie: Co chciałbyś przekazać uczniom ZST?
Gian Marco: Przede wszystkim chciałem podziękować za ten wspaniały tydzień spędzony z wami. Wasza szkoła ma wspaniałe warunki do nauki jak i wspaniałych, zdolnych uczniów. Wyczuwa się pasję do tego miejsca zarówno uczniów jak i ich nauczyciela. Chcę powiedzieć wam abyście podążali za swoimi marzeniami, gdyż możecie je zrealizować; musicie tylko w to uwierzyć. Pamiętajcie, że najlepszym sposobem na poszerzenie swoich horyzontów myślowych i wzbogaceniu swojego umysłu jest podróżowanie. Podróżując, możecie stać się lepszą osobą.
Ismail: Chcę wam przekazać, że czas płynie bardzo szybko i my równie szybko dorastamy. Jeśli nie będziecie pracować nad swoimi marzeniami, nie zrealizujecie ich i nic nie zmienicie. Tak więc wyjechałem z mojego kraju i zacząłem podróżować, aby pracować na moją przyszłość i przy okazji spotkać was na mojej drodze. Było to dla mnie bardzo interesujące doświadczenie. Widzę sukces w waszych oczach; tak więc zmierzajcie do wybranego celu i nie poddawajcie się. Podróżujcie a zobaczycie świat z innej perspektywy, my często nie widzimy rzeczy takie jakie są naprawdę, ale z perspektywy jacy my jesteśmy.
Nie ma wątpliwości, że podróże kształcą, zarówno samych podróżujących, jak i tych, których odwiedzają.